Vervoersmaatschappij De Lijn kondigt vanaf maandag 2 september een wijziging in de dienstregeling aan. Door een personeelstekort staat de maatschappij voor uitdagingen, zoals het aantrekken van nieuwe chauffeurs. Ervaart alleen De Lijn dit probleem of speelt dit in heel België onder buschauffeurs? Je leest het hier.De maatregel van De Lijn luidt als volgt: op routes met veel ritten rijden de komende tijd minder bussen. De bussen met chauffeurs die hierdoor vrijkomen, gaan dienstregelingen rijden waar ze op dat moment nodig zijn, zodat er op alle routes bussen rijden.
Dit probleem speelt niet alleen bij De Lijn. Jobdigger dook namelijk in de data en onderzocht hoe het personeelstekort onder buschauffeurs eruitziet. Het blijkt dat niet alleen openbaarvervoermaatschappijen hiermee te maken hebben, ook andere soorten bedrijven met buschauffeurs in dienst zoeken regelmatig personeel. In de rest van het artikel nemen we je mee in onze bevindingen.
Als we kijken naar de eerste zeven maanden van 2024, dan stonden er ruim 3.000 openstaande vacatures online. Zoomen we in op de verschillende maanden, dan zien we dat de vraag naar buschauffeurs redelijk constant is. Er zijn geen grote pieken, maar ook geen dalen. Dit toont aan dat het tekort aan buschauffeurs een terugkerend probleem is.
Hoe ziet de vraag er precies uit? Hieronder zie je de kaart van België. Hierop is te zien dat er in het hele land vraag is naar buschauffeurs. In en rondom grote steden, zoals Antwerpen, Brussel en Gent, is de vraag extra groot.
België heeft tien provincies. In welke provincie is dan de meeste vraag en in welke juist de minste? Hieronder vind je de volgorde van de tien provincies. Met op plek 1 de provincie met de meeste vacatures en op plek 10 de minste vacatures.
We weten nu dat er in het hele land vraag is naar personeel. Maar welke directe werkgevers zijn er op zoek naar personeel en zetten vacatures uit? Hieronder vind je de top 10.
Wat opvalt, is dat de meeste werkgevers die buschauffeurs zoeken, openbaarvervoermaatschappijen zijn. Er staan ook een aantal andere soorten bedrijven tussen, maar ook zij bieden vaak chauffeurs voor lijndiensten aan. Ze rijden dan in opdracht van een vervoersmaatschappij.
Niet alleen vervoersmaatschappij De Lijn is op zoek naar nieuw personeel. Uit de data in de bovenstaande alinea blijkt dat meerdere maatschappijen en bedrijven elke maand op zoek zijn. Dit komt mede doordat de sector last heeft van de vergrijzing. Op dit moment is 44% van de buschauffeurs in België vijftig jaar of ouder. Deze groep mensen gaat nu en de komende jaren met pensioen, en dit moet opgevangen worden. Daarom zijn werkgevers en bemiddelaars constant bezig met het werven van personeel. Uit onze gegevens blijkt dat er genoeg personeel te vinden is. De gegevens geven namelijk aan dat buschauffeurs niet heel moeilijk te werven zijn. Maar het is wel altijd belangrijk om de chauffeurs op de juiste manier aan te spreken en bereiken. Om dit soepel te laten verlopen, is het voor werkgevers en bemiddelaars handig om rekening te houden met de wensen van toekomstig personeel. Deze wensen kun je vervolgens in je vacatureteksten vermelden. Maar wat vindt een buschauffeur dan belangrijk? Je ontdekt het in onze top 5 pullfactoren.
Buschauffeurs vinden het dus belangrijk om een vast contract te krijgen voor meer zekerheid. Opvallend is dat slechts 19% van de vacatures van de afgelopen tijd een vast contract bevat, tegenover 68% met een tijdelijk contract. Het is voor werkgevers en bemiddelaars verstandig om hierin andere keuzes te maken als het mogelijk is.
Wil jij na het lezen van dit artikel ook meer inzicht in de arbeidsmarkt en ben je benieuwd wat Jobdigger voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op of vraag een demo aan.
Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Volg dan ook onze LinkedIn-pagina.
Vraag dan nu vrijblijvend een online demo aan