7 tips om je wervingsproces te verbeteren met arbeidsmarktdata

In een steeds veranderende arbeidsmarkt is het voor jou als recruiter of bemiddelaar belangrijk om je wervingsproces hier goed op aan te laten sluiten. Vraag je je wel eens af hoe je de juiste kandidaten sneller kunt vinden? Of hoe je je vacatures aantrekkelijker kunt maken dan die van je concurrenten? Arbeidsmarktdata bieden een schat aan waardevolle inzichten die het verschil kunnen maken tussen een succesvolle en moeizame werving. In dit artikel delen we zeven praktische tips met je om je wervingsproces te verbeteren met arbeidsmarktdata. Deze tips helpen je om effectiever en efficiënter de juiste kandidaten aan te trekken en je wervingsdoelen te bereiken.

1. Doe onderzoek naar het functieprofiel om verwachtingen te managen

Het liefst plaats je misschien direct je vacature online, maar het loont écht om eerst onderzoek te doen naar de doelgroep en de arbeidsmarkt om je wervingsproces te verbeteren. Hoe schaars is het profiel dat je wil werven? En hoe lang duurt het gemiddeld om dit profiel in te vullen? Als je deze informatie weet, kan je beter de verwachtingen van jouw opdrachtgever managen én een wervingsstrategie neerzetten die op data is gebaseerd. Profileer je zo als kennisexpert op de arbeidsmarkt en onderbouw jouw keuzes aan de hand van actuele data. In dit artikel laten we de arbeidsmarkt- en doelgroepdata zien van de functie Accountmanager. Hieronder zie je dat de wervingshaalbaarheid redelijk moeilijk is. Als opdrachtnemer kun je hierover het gesprek aangaan met je opdrachtgever om verwachtingen bij te stellen.

2. Bekijk concurrerende vacatures en zorg dat jouw tekst eruit springt

Breid je onderzoek nog iets uit door een aantal andere vacatures van concurrenten onder de loep te nemen. Ontdek eerst welke directe werkgevers én bemiddelaars ook op zoek zijn voor hetzelfde type functie. Zo breng je jouw concurrenten in kaart en vind je direct hun openstaande vacatures. Op basis hiervan kan jij verbeterpunten in je eigen vacaturetekst aanbrengen en ontdek je waarmee jij je als organisatie in jouw vacature écht kan onderscheiden van concurrenten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw vacaturetekst opvalt ten opzichte van andere vacatures? Bij de volgende tips gaan we in op de inhoud van de vacaturetekst om je wervingsproces verder te verbeteren!

3. Geef een salarisindicatie mee – en zorg dat deze past bij het huidige marktaanbod

Uit onze eigen arbeidsmarktdata blijkt dat ongeveer de helft van de Nederlandse bedrijven momenteel een salaris(indicatie) in vacatures plaatst. Toch doet dus ook de helft van de Nederlandse bedrijven dit niet. Het salaris is voor veel werkzoekenden een enorm belangrijke pullfactor en het slechts benoemen van een ‘marktconform salaris’ zal hen minder snel overtuigen. Zie je geen salaris staan bij de vacatures van je concurrenten? Overweeg om het salaris, of een indicatie daarvan, zeker in je vacaturetekst te benoemen. Zo word je als werkgever een stuk interessanter voor kandidaten en onderscheid je je ten opzichte van jouw concurrenten.

4. Verwerk de pullfactoren van je doelgroep in de vacaturetekst

We noemden het net al even kort. Het salaris is een enorm belangrijke pullfactor voor kandidaten. Maar ook een fijne werksfeer, uitdaging van het werk en/of een acceptabele reistijd zijn pullfactoren die we veel terug zien. Voor elk functieprofiel kunnen de pullfactoren weer verschillen, dus het is belangrijk om inzicht te hebben in jouw doelgroep. Vind jouw doelgroep het krijgen van een vast contract erg belangrijk en kan jij dat als werkgever (op den duur) bieden? Licht dit dan goed uit in je vacaturetekst. Vind de doelgroep de werksfeer belangrijk? Beschrijf hoe een dag op de werkvloer eruit ziet en hoe collega’s onderling met elkaar omgaan. Zo sluit jouw tekst goed aan op de wensen en behoeften van de doelgroep. In de afbeelding hieronder zie je de belangrijkste pullfactoren voor een Accountmanager.

Belangrijkste pullfactoren Accountmanager

5. Verwerk de juiste skills in de tekst zodat kandidaten zich hierin herkennen

Durf jij als werkgever verder te kijken dan een CV en/of de juiste werkervaring? Door te werven op basis van skills kan je een bredere doelgroep aanspreken met jouw vacature. Welke (soft)skills heb je nodig voor deze functie? Is een analytisch denkvermogen belangrijk? Moet je voor deze functie besluitvaardig of communicatief sterk kunnen zijn? Door deze skills duidelijk te benoemen in je vacaturetekst, zal een kandidaat die misschien niet helemaal de juiste achtergrond heeft, eerder geneigd zijn op de vacature te reageren omdat hij of zij zich wel in de gevraagde skills herkent. Het is als werkgever wel belangrijk dat je dan ook openstaat voor kandidaten die eventueel een aanvullende opleiding nodig hebben om de functie uiteindelijk uit te kunnen voeren. Arbeidsmarktdata kunnen je inzicht geven in de gevraagde skills per functie(groep). Dit kan bijdragen aan het verbeteren van je wervingsproces. Hieronder vind je de belangrijkste skills die als je Accountmanager nodig hebt.

6. Plaats de vacature op kanalen waar je doelgroep aanwezig is

Naast de inhoud van de vacature, is het belangrijk om je doelgroep te bereiken met jouw vacature. Door de vacature te plaatsen op kanalen waar de doelgroep zich bevindt, heb je een grotere kans dat je de juiste kandidaten bereikt. Ga ik adverteren op LinkedIn? Of is mijn doelgroep eigenlijk latent op zoek en kan ik hen beter bereiken via Instagram of Facebook? Misschien moet ik TikTok wel gaan inzetten om de Generatie Z te bereiken? Door het mediagebruik van de doelgroep in kaart te brengen, kun je veel gerichter je vacature uitzetten. In de afbeeldingen hieronder zie je welke op welke sites vacatures voor een Accountmanager vooral geplaatst worden en welke websites een Accountmanager gebruikt in zijn baanzoektocht.

7. Houd rekening met de gemiddelde reisbereidheid van je doelgroep

Tot slot, zet je vacature niet uit door heel Nederland als jouw doelgroep niet bereid is om meer dan 45 minuten te reizen voor het werk. Zo geef je niet onnodig veel budget uit aan kandidaten die toch niet naar de andere kant van het land willen reizen. 

Wervingsproces verbeteren met arbeidsmarktdata en doelgroepanalyses

Je vraagt je vast af hoe je aan al deze informatie gaat komen. Je kan natuurlijk zelf het internet gaan afstruinen en een eigen analyse maken, maar dat geeft hoogstwaarschijnlijk geen volledig beeld. Daarbij kost het enorm veel tijd. Tijd die je liever aan de kandidaat wil besteden. Al deze informatie hebben wij al voor je op een rij gezet. De markt- en doelgroepanalyses van Jobdigger geven je in één overzicht alle relevante informatie die jij nodig hebt voor een specifieke functie. Zo kan je sneller je de juiste kandidaten aantrekken en houd je tijd over voor wat je als recruiter waarschijnlijk het liefste doet: de persoon achter het CV beter leren kennen en de juiste match maken.

Wil je meer inzicht in de arbeidsmarkt met arbeidsmarktdata? Neem gerust contact met ons op of vraag een gratis demo aan.

Ben je benieuwd naar wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

Wil je Jobdigger zien?

Vraag dan nu vrijblijvend een online demo aan

Online demo aanvragen

Wil je op de hoogte blijven van al ons nieuws?
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!